fbpx

Kundaliinijooga

Kundaliinijoogatunti sopii kaikille

Monipuolinen tunti loppuu rentoutumiseen

 

Kundaliinijoogassa kaikki joogan eri muodot kulkevat käsi kädessä. Näitä ovat fyysinen harjoitus, meditaatio, hengitys, käsien asennot, vartalon lukot, mantrat, musiikki ja visualisaation voima. Kun ensi kerran kokeilin kundaliinijoogaa, minua viehätti juurikin sen kokonaisvaltaisuus. Kehoni sai kunnolla tehdä töitä, ihan hikeen asti, hengitykseni hidastui, sykkeeni laski, meditointi rauhoitti mielen ja rentouduin syvästi. Kundaliinijooga on myös erittäin tervehdyttävä joogamuoto; se tasapainottaa rauhastoimintaa, laittaa lymfanesteet tehokkaasti liikkeelle ja vahvistaa lihaksia.

Kundaliinijoogaa kutsutaan myös tietoisuuden joogaksi, sillä sitä harjoittaessa tulee erittäin tietoiseksi sekä omasta kehostaan että mielensä sopukoista. Kun tulet ensin tietoiseksi omasta hengityksestäsi ja kehostasi, tulet tietoiseksi koko ympäröivästä elämästäsi. Kundaliinijoogan harjoittaminen on avain oman itsensä ymmärtämiseen ja tasapainon saavuttamiseen kaikilla elämän osa-alueilla.

Kundaliinijoogatunti aloitetaan alkumantralla Ong Namo Guru Dev Namo, joko laulaen tai lausuen. Mantran tarkoitus on kääntää meidän huomio sisäänpäin ja keskittyä olevaan hetkeen. Vapaasti käännettynä alkumantra tarkoittaa ”tervehdin sisäistä viisauttani, joka vie minut valoa kohti”.

Tämän jälkeen tehdään lämmittelyliikkeitä, jotka avaavat ja valmistavat kehoa ennen varsinaista harjoitussarjaa, jota kutsutaan kriyaksi. Erilaisia kriyoja on olemassa satoja, ja kaikilla on jokin erityinen vaikutus, esimerkiksi harjoitussarja unettomuutta vastaan tai vastustuskykyä parantava harjoitus.

Joogan jälkeen on aina pitkä rentoutuminen, jonka tarkoitus on saattaa keho täydelliseen rentoutuneeseen tilaan. Rentoutusta pidetään kundaliinijoogassa erityisen tärkeänä, sillä silloin kehon toiminnot hidastuvat, josta seuraa myös mielen liikkeiden rauhoittuminen. Kun mieli hiljenee, pääsee syvempään yhteyteen oman itsensä kanssa. Rentoutusta seuraa meditaatio, jonka pituus, tyyli ja muoto vaihtelevat niin ikään teeman mukaan. Usein meditaatiot ovat 5-11 minuutin pituisia ja niiden tehtävä on puhdistaa alitajuntaamme, milloin mantran milloin käsien asentojen avustuksella. Tunti päättyy loppulauluun ’Longtime Sunshine Song’ (saa myös halutessaan kuunnella), joka lauletaan perinteisesti kundaliinijoogatunnin loppuun ympäri maailmaa.

Kundaliinijoogatunti sopii kaikille, ikää, sukupuolta tai fyysistä kuntoa katsomatta. Kundaliinijoogassa ei tarvitse venyä erikoisiin asentoihin tai olla notkea, suurin osa liikkeistä on sellaisia, että ne sopivat kaikille. Kundaliinijoogaa voi tehdä myös tuolilla istuen, jos kärsit esim. polvivammasta. Erikoista kundaliinijoogassa on se, että tunnilla pidetään silmät kiinni lähes koko tunnin ajan. Tällöin pääsee syvemmälle omaan harjoitukseen ja voi keskittyä omaan kehoonsa, ei naapurin.

Niin kuin muissakin joogamuodoissa, tunnille on hyvä tulla tyhjän vatsan kanssa, vältä siis ruokailua ainakin 2 tuntia ennen harjoitusta.

Ota tunnille mukaan mukavat vaatteet, vesipullo ja avoin mieli!

Palautteita tunnista: ”Kokeilin mielenkiinnosta Kirsin kundaliinijoogaa vuosi sitten ja jäin kerrasta koukkuun! Harjoitukset vaikuttivat niin suoraan ja syvällisesti kehoon ja mieleen. Kirsin maanläheinen, rauhallinen ja selkeä ohjaus puhuttelee ja lämmin tunnelma joogasalilla vetää aina puoleensa. Niin iloinen, että löysin tämän<3” -Marjis 56v.

”Kirsin joogatuntien jälkeen on aina hyvä ja rauhoittunut olo. Kirsi on samaan aikaan ihanan energinen ja rauhallinen. Hänessä on paljon iloa ja aitoa läsnäoloa ja tunneille on aina ilo tulla. Tunneilla on helppo seurata ohjeita ja ne sekä haastavat että rauhoittavat mieltä ja kehoa.”  -Tessa 43v.

”Sopivan haastavaa, iloinen tunnelma ja lempeää ohjausta, aina oppii jotain uutta.” -Heta 34v.

 

Monipuolinen tunti loppuu rentoutumiseen

 

Kundaliinijoogassa kaikki joogan eri muodot kulkevat käsi kädessä. Näitä ovat fyysinen harjoitus, meditaatio, hengitys, käsien asennot, vartalon lukot, mantrat, musiikki ja visualisaation voima. Kun ensi kerran kokeilin kundaliinijoogaa, minua viehätti juurikin sen kokonaisvaltaisuus. Kehoni sai kunnolla tehdä töitä, ihan hikeen asti, hengitykseni hidastui, sykkeeni laski, meditointi rauhoitti mielen ja rentouduin syvästi. Kundaliinijooga on myös erittäin tervehdyttävä joogamuoto; se tasapainottaa rauhastoimintaa, laittaa lymfanesteet tehokkaasti liikkeelle ja vahvistaa lihaksia.

Kundaliinijoogaa kutsutaan myös tietoisuuden joogaksi, sillä sitä harjoittaessa tulee erittäin tietoiseksi sekä omasta kehostaan että mielensä sopukoista. Kun tulet ensin tietoiseksi omasta hengityksestäsi ja kehostasi, tulet tietoiseksi koko ympäröivästä elämästäsi. Kundaliinijoogan harjoittaminen on avain oman itsensä ymmärtämiseen ja tasapainon saavuttamiseen kaikilla elämän osa-alueilla.

Kundaliinijoogatunti aloitetaan alkumantralla Ong Namo Guru Dev Namo, joko laulaen tai lausuen. Mantran tarkoitus on kääntää meidän huomio sisäänpäin ja keskittyä olevaan hetkeen. Vapaasti käännettynä alkumantra tarkoittaa ”tervehdin sisäistä viisauttani, joka vie minut valoa kohti”.

Tämän jälkeen tehdään lämmittelyliikkeitä, jotka avaavat ja valmistavat kehoa ennen varsinaista harjoitussarjaa, jota kutsutaan kriyaksi. Erilaisia kriyoja on olemassa satoja, ja kaikilla on jokin erityinen vaikutus, esimerkiksi harjoitussarja unettomuutta vastaan tai vastustuskykyä parantava harjoitus.

Joogan jälkeen on aina pitkä rentoutuminen, jonka tarkoitus on saattaa keho täydelliseen rentoutuneeseen tilaan. Rentoutusta pidetään kundaliinijoogassa erityisen tärkeänä, sillä silloin kehon toiminnot hidastuvat, josta seuraa myös mielen liikkeiden rauhoittuminen. Kun mieli hiljenee, pääsee syvempään yhteyteen oman itsensä kanssa. Rentoutusta seuraa meditaatio, jonka pituus, tyyli ja muoto vaihtelevat niin ikään teeman mukaan. Usein meditaatiot ovat 5-11 minuutin pituisia ja niiden tehtävä on puhdistaa alitajuntaamme, milloin mantran milloin käsien asentojen avustuksella. Tunti päättyy loppulauluun ’Longtime Sunshine Song’ (saa myös halutessaan kuunnella), joka lauletaan perinteisesti kundaliinijoogatunnin loppuun ympäri maailmaa.

Kundaliinijoogatunti sopii kaikille, ikää, sukupuolta tai fyysistä kuntoa katsomatta. Kundaliinijoogassa ei tarvitse venyä erikoisiin asentoihin tai olla notkea, suurin osa liikkeistä on sellaisia, että ne sopivat kaikille. Kundaliinijoogaa voi tehdä myös tuolilla istuen, jos kärsit esim. polvivammasta. Erikoista kundaliinijoogassa on se, että tunnilla pidetään silmät kiinni lähes koko tunnin ajan. Tällöin pääsee syvemmälle omaan harjoitukseen ja voi keskittyä omaan kehoonsa, ei naapurin.

Niin kuin muissakin joogamuodoissa, tunnille on hyvä tulla tyhjän vatsan kanssa, vältä siis ruokailua ainakin 2 tuntia ennen harjoitusta.

Ota tunnille mukaan mukavat vaatteet, vesipullo ja avoin mieli!

 Palaute tunnista: ”Kokeilin mielenkiinnosta Kirsin kundaliinijoogaa vuosi sitten ja jäin kerrasta koukkuun! Harjoitukset vaikuttivat niin suoraan ja syvällisesti kehoon ja mieleen. Kirsin maanläheinen, rauhallinen ja selkeä ohjaus puhuttelee ja lämmin tunnelma joogasalilla vetää aina puoleensa. Niin iloinen, että löysin tämän<3” -Marjis 56v.

”Kirsin joogatuntien jälkeen on aina hyvä ja rauhoittunut olo. Kirsi on samaan aikaan ihanan energinen ja rauhallinen. Hänessä on paljon iloa ja aitoa läsnäoloa ja tunneille on aina ilo tulla. Tunneilla on helppo seurata ohjeita ja ne sekä haastavat että rauhoittavat mieltä ja kehoa.”  -Tessa 43v.

”Sopivan haastavaa, iloinen tunnelma ja lempeää ohjausta, aina oppii jotain uutta.” -Heta 34v.

Aikataulu & Hinnasto:

 

Sunnuntai: KLO 18:45 KUNDALIINIJOOGA  75MIN

Keskiviikko: KLO 18:45 KUNDALIINIJOOGA  75MIN

Perjantai: KLO 9:30 KUNDALINIYOGA in English  75MIN Please make your reservation latest thursday evening 8pm via text/email. Ohjaan tämän tunnin myös suomeksi tarvittaessa.

Kundaliinijooga -tunnit: 15€/krt

10 kerran sarjalippu 125€

Eläkeläiset, opiskelijat ja työttömät 13€/krt.

Voit maksaa käteisellä, kortilla tai Smartum -liikuntaseteleillä/sovelluksella, ePassilla, Eazybreak -palvelulla sekä laskulla. ILTATUNNEILLE DROP IN, eli ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

YKSITYISTUNTI/PRIVATE YOGA CLASS: 77€

Saat mukaasi oman joogaohjelman, jota käymme yhdessä läpi. You get your own program with you.

Aikataulu & Hinnasto:

 

Sunnuntai: KLO 18:45 KUNDALIINIJOOGA  75MIN

Keskiviikko: KLO 18:45 KUNDALIINIJOOGA  75MIN

Perjantai: KLO 9:30 KUNDALINIYOGA in English  75MIN Please make your reservation latest thursday evening 8pm via text/email. Ohjaan tunnin myös suomeksi tarvittaessa.

Kundaliinijooga -tunnit: 15€/krt

10 kerran sarjalippu 125€

Eläkeläiset, opiskelijat ja työttömät 13€/krt.

Voit maksaa käteisellä, kortilla tai Smartum -liikuntaseteleillä/sovelluksella, ePassilla, Eazybreak -palvelulla sekä laskulla. IlTATUNNEILLE DROP IN, eli ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

YKSITYISTUNTI/PRIVATE YOGA CLASS: 77€

Saat mukaasi oman joogaohjelman, jota käymme yhdessä läpi. You get your own program with you.

”When you do yoga in an absolutely involved conscious way and you put your involved consciousness on the top of it, they called it Kundalini Yoga – uncoil yourself. You reveal yourself, you identify yourself.”

 

Yogi Bhajan 1988.

”When you do yoga in an absolutely involved conscious way and you put your involved consciousness on the top of it, they called it Kundalini Yoga – uncoil yourself. You reveal yourself, you identify yourself.”

 

Yogi Bhajan 1988.

joogastudion osoite
Suvikummunrinne 2, 02120 Espoo
p.040-8322188

Seuraa minua somessa

    

Y-tunnus: 2768439-3
kirsi@waterlily.fi

Seuraa minua somessa

joogastudion osoite
Suvikummunrinne 2, 02120 Espoo
p.040-8322188

Y-tunnus: 2768439-3
kirsi@waterlily.fi